Special Medical Unit
Ghid Medical

Fructele și legumele care reduc riscul de boli cardiovasculare

Dr. Andrei Popescu 09.06.2026

Ce fructe și legume sunt benefice pentru sănătatea inimii?

Consumul a cinci porțiuni de fructe și legume pe zi este considerată una dintre cele mai importante recomandări de sănătate. Cu toate acestea, un nou studiu internaţional arată că nu numai cantitatea contează, ci şi alegerea lor.

O mână de mure, un măr mâncat cu întreaga coajă sau o ceaşcă de ceai verde ar putea face mai mult pentru sănătatea inimii decât s-a crezut vreodată.

Un nou studiu realizat de cercetători la Universitatea din Reading, Harvard Medical School, Universitatea din California Davis și Mars, Inc. sugerează că anumite fructe și legume sunt deosebit de eficiente în reducerea riscului de boli cardiovasculare.

Rezultatele, publicate în revista Food & Function, arată că majoritatea oamenilor nu consumă suficienţi flavonoli, compuşi naturali ai plantelor asociaţi cu protecţia inimii, chiar dacă respectă recomandarea clasică de a consuma cinci porţii de fructe şi legume pe zi.

De ce flavonolii contează pentru sănătatea inimii sunt substanțe bioactive găsite în numeroase fructe, legume, ceaiuri și legume. Cercetările anterioare au arătat că aceşti compuşi ajută la menţinerea sănătăţii vaselor de sânge, la reglarea tensiunii arteriale şi la reducerea inflamaţiei. Conform celui mai mare studiu clinic efectuat până în prezent pe acest subiect, studiul COSMOS, administrarea zilnică a aproximativ 500 mg de flavonoli este asociată cu o reducere semnificativă a riscului de deces cardiovascular.

Noua cercetare a analizat dieta a peste 30.000 de persoane din Marea Britanie și Statele Unite, folosind biomarkeri pentru a măsura cu precizie aportul real de flavonoli. Rezultatele au fost surprinzătoare: mai puţin de una din cinci persoane ating nivelul considerat benefic pentru protecţia cardiovasculară, potrivit Medical Xpress. Nu este suficient să mănânce multe fructe și legume Dr. Javier Ottaviani, autorul principal al studiului, subliniază că pur și simplu creșterea cantității de fructe și legume nu garantează un consum optim de flavanoli.

Ce alimente bogate în flavanol sunt benefice pentru sănătatea inimii?

Flavanolii pot reduce semnificativ riscul de deces din cauza bolilor cardiovasculare, dar numai dacă este consumat suficient.

Majoritatea oamenilor presupun că consumul ridicat de fructe şi legume acoperă această necesitate, dar cercetările arată că alegerile specifice pe care le facem sunt mult mai importante decât suma totală, a explicat cercetătorul.

Acesta subliniază că adăugarea de alimente bogate în flavanol, cum ar fi fructele de pădure, merele sau ceaiul verde, poate crește considerabil contribuția acestor compuși benefici.

Partea de sus a celor mai bogate alimente flavonol Cercetătorii au identificat mai multe alimente care furnizează cantități semnificative de flavonoli într-o singură porție: - prune (500 g) - aproximativ 450 mg flavonoli; - Cranberries (250 g) - aproximativ 300 mg; - Mine (200 g) - aproximativ 250 mg; - ceai verde (250 ml) - aproximativ 200 mg; - boabe mari sau sfecla (80 g) - aproximativ 140 mg; - Cireșe (400 g) - aproximativ 130 mg; - mere Shelled (200 g) - aproximativ 110 mg; - Strawberries (200 g) - aproximativ 90 mg; - afine (150 g) - aproximativ 80 mg; - boabe Pinto (40 g uscate) - aproximativ 70 mg. Combinarea acestor alimente pe parcursul unei zile poate ajuta la atingerea pragului de 500 mg de flavonoli considerat benefic pentru sănătatea cardiovasculară. Ar putea fi revizuite recomandările privind alimentele?

Concluziile studiului ridică o întrebare importantă pentru specialiștii în nutriție: este suficient să recomandăm cinci porții de fructe și legume pe zi sau ar trebui să specificăm și cele mai valoroase opțiuni? Profesorul Gunter Kuhnle, de la Universitatea din Reading, crede că mesajul privind consumul a cinci porții de zi cu zi rămâne corect, dar poate fi îmbunătățit.

Cinci porţii pe zi este recomandarea corectă, dar s-ar putea să trebuiască să ne gândim mai atent la cele cinci.

Diferite fructe și legume oferă beneficii nutriționale foarte diferite dincolo de vitamine și minerale.

Distribuie:

Alte știri: